Søvn og hvil

I Birkehuset er sovebørn defineret som; børn der falder i søvn og sover mere end 30 minutter.

Sovebørn:

Sovebørn sover i barnevogn, seng eller på madras, alt efter alder og behov.

Børn der sover fastspændt, i barnevognen, ligger i godkendte seler.

Alle sovebørn tilses systemetisk af stuens personale.

Håndtering af sengelinned, og inddragelse af hjemmene er forskelligt stuerne mellem. Sengelinned osv. håndters efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger, herunder opbevaring og vask.

Powernap:

I Birkehuset tilbydes alle børn et hvil efter middagsmaden. Vi kalder dette hvil for powernap. Powernap er en pædagogisk tilrettelagt aktivitet, hvor børnene ligger sammen. Der bliver lyttet til musik eller en historie.

Børnene ligger på et foldet fleecetæppe og har et fleecetæppe over sig. Børnenes tæpper opbevares i en pose med barnets navn på.

Tæpperne håndters, på samme måde som sengelinned, efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

For børn der gentagende falder i søvn, tilbydes barnet forhold som beskrevet ovenover ift. sovebørn, med inddragelse af barnets forældre.

Særligt ift. shelteret:

Shelterets gulv er konstrueret således, at det både er blødt og isoleret. Børn og personale ligger ikke direkte på gulvplanker, da der på gulvet, er montreret, to lag liggeunderlagslignende materiale og et særligt gulvtæppe.

For at børnene ikke har en direkte kontakt med underlaget, ligger børnene på deres tæpper, og ligeledes med et tæppe over sig.